pexels-photo-533189

Lean Canvas – jednostránkový byznys plán

Byznys plán je jedním z nejdůležitějších dokumentů při zakládání podnikání. Popisuje váš produkt nebo službu, cílovou skupinu, financování, možnou konkurenci a mnoho dalších atributů. Mnohdy bývá několika stránkový a nepřehledný.

Alex Osterwalder vytvořil Business Model Canvas, který shrnuje všechny podstatné body na jednu jedinou stránku, na “plátno” – odtud canvas. Omezený prostor vás donutí přemýšlet pouze nad podstatnými a relevantními věcmi. Navíc máte všechny informace přehledně u sebe, což je výhodou například i při představování vašeho podnikatelského nápadu odborníkovi či investorovi. Na jedné stránce najdete vše důležité a jasně a rychle vysvětlíte, o čem je vaše podnikání.

STRUKTURA

Základní Lean Canvas obsahuje devět bodů, které jsou pro podnikání nezbytné a měli byste jim proto věnovat svou pozornost. Doporučuje se následující pořadí vyplňování:

Zákazníci – Kdo jsou vaši zákazníci?

Problém – Jaké problémy řeší vaši zákazníci?

Konkurence – Jak je řeší dnes?

Unikátnost – V čem jste jiní než konkurence?

Produkt – Jaké je vaše řešení problémů zákazníků, co jim nabízíte?

Cesta k zákazníkům – Jak je oslovíte?

Náklady a cena – Jaké budou vaše fixní a variabilní náklady a jaká bude cena vašeho produktu nebo vaší služby?

Metriky – Jaký je váš cíl a jak budete měřit jeho dosažení?

Výhoda – Co máte/umíte vy a nikdo jiný ne?

(zdroj: https://3cdn-268529.c.cdn77.org/wp-content/uploads/2014/01/lean-model1.gif)

Jedna strana je limitující, a proto pište pouze ty nejlepší nápady a nejdůležitější informace. Při tvorbě lean canvasu si můžete nejprve někde bokem psát nápady do každé sekce. Všechno, co vás napadne. Následně vyberte ty nejrelevantnější a ty vepište do canvasu. Budete tak mít jistotu, že jste na nic nezapomněli, a taky že v canvasu máte jen ty nejdůležitější věci. Vhodná pomůcka je flipchart nebo whiteboard a post-it papírky, ty můžete různě přehazovat podle priorit. Do tvorby canvasu je dobré zapojit více lidí a probrat každý nápad, velmi důležitá je taky zpětná vazba od okolí.

Výsledná stránka bude plná užitečných informací a poznatků, kterých se můžete držet dále ve svém podnikání. Následující odkazy vám pomůžou s tvorbou lean canvasu a rozhodováním, jestli je pro váš byznys tím pravým nástrojem.

 

 

Předchozí příspěvek
pexels-photo-401107
Oblíbené

Minimum viable product – neztrácejte čas a peníze

Další příspěvek
pexels-photo
Oblíbené

Sales pipeline – fáze obchodních příležitostí

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *