pexels-photo-401107

Minimum viable product – neztrácejte čas a peníze

Minimum viable product (MVP), česky produkt s nejmenší možnou funkcionalitou, je produkt se základními funkcemi, který je však možné používat. Využívá se zejména k ověření reakcí zákazníků a ke získání feedbacku a následnému vylepšování. Pomůže tedy pochopit, co vlastně zákazníci chtějí a za co jsou ochotni platit.

Dostali jste úžasný nápad na službu nebo produkt, a věříte, že byste mohli vyřešit problémy stovek lidí. Ihned se chcete pustit do vývoje a už si představujete, jak budete dalším úspěšným podnikatelem. Předtím, než se ponoříte do vývoje, je dobré zjistit, jestli je potřeba potenciálních zákazníků reálná a jestli váš produkt opravdu řeší jejich problém.

Mnoho společností dělá tu chybu, že produkt nebo službu dlouže vyvíjí za zavřenými dveřmi a bez návaznosti na skutečné potřeby. Stráví na tom spoustu času a pak s velkou parádou vyšlou konečný produkt na trh. Může se však stát, že zákazníci produkt nebudou chtít, a tak přijde veškeré úsilí a náklady nazmar. MVP takovéto situaci zabraňuje, neboť vypustí produkt na trh v základní verzi a nechá uživatele, ať ho sami ohodnotí. Na základě těchto zpětných vazeb lze následně produkt vylepšovat podle zákaznických preferencí a potřeb. Produkt můžete testovat přímo v praxi a ušetřit náklady, které byste jinak vložili do vývoje s neověřenými nebo dokonce žádnými vstupními daty.

Nejčastěji se MVP používá u softwarových řešení, u kterých se dělají aktualizace vylepšující stávající podobu produktu a zohledňující požadavky a připomínky zákazníků.

CO PŘINÁŠÍ MPV

Mezi hlavní přínosy MPV patří:

  • Úspora nákladů
  • Ověření zájmu o produkt
  • Odhalení slabých míst
  • Přesnější určení cílové skupiny

MPV vám napoví, jestli bude na trhu po produktu poptávka a jestli za něj budou zákazníci ochotni platit. Dalším přínosem je odhalení slabých míst, na kterých pak můžete pracovat. Najdete taky své první zákazníky a budete mít lepší představu o cílové skupině, a tudíž ji budete moct lépe oslovit a ušetřit za špatné cílení.

Video: MVP uvedeno na příkladu třech společností

Předchozí příspěvek
pexels-photo-636237
Oblíbené

Motivační diáře – který je ten pravý?

Další příspěvek
pexels-photo-533189
Oblíbené

Lean Canvas – jednostránkový byznys plán